بررسی و تحلیل صد مقاله از مجموعه مقالات فارسی مجتبی مینوی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده فرشته نوروزی
  • استاد راهنما مصطفی گرجی فاطمه کوپا
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1389
چکیده

یکی از پژوهش های ارزشمند و مفید در حوزه ی تحقیقات انتقادی، بررسی مجموعه آثار پژوهش محققان برجسته است. از سوی دیگر کشف ویژگی های سبکی و نوشتاری محققان می تواند به آموزش نسل های بعد برای نوشتن کتاب و مقاله های گزین و برتر منجر شود. یکی از محققان برتر در سده اخیر در حوزه نگارش مقاله و آثار انتقادی بی تردید مجتبی مینوی است. در این پایان نامه، صد مقاله از مجموعه مقالات فارسی ایشان در حوزه های مختلف از وجوه زبانی، محتوا، روش تحقیق و شیوه بیان مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. بنا بر مطالعات انجام شده می توان گفت روش تحقیق مینوی در مقالات بر پایه ی استدلال و استشهاد و استناد پایه گذاری شده است. آن چه روشن است این که موفقیت وی در مقاله های نوشته شده مرهون تسلط وی بر زبان های خارجه و ارتباط لاینفک وی با کتابخانه های بزرگ و اشخاص بزرگ ادبی و همچنین مستشرقین فارسی دان است. ارجاعات و نقل قول های متعدد ایشان در حین بیان مطلب، علاوه بر پرهیز از کسالت متن، به مستندکردن آن یاری رسانده؛ و این سودمندی درکمیت وکیفیت مقالات ایشان تاثیری شگرف داشته است. روش نگارش وی در مقاله ها، در نقل مستندات یا شواهد، غالباً مفصل وگاهاً موجز است. لیکن مینوی اهتمام برآن داشته تا یافته های خود را بطور مختصر و مفید بیان کند. شیوه ی بیان وی در اکثر مقالات با انتقاد و پیشنهاد و یا با توصیف همراه است. لحن وی با توجه به زمینه ی سخن تغییرکرده گاهی ملایم و گاهی تند می شود. اما در انتقاد به کژی ها بدون استثنا لحنی تند و تلخ دارد. هر چه از نخستین مقاله ها می گذرد، پختگی و صلابت کلام وی به سوی انسجام سوق می یابد. از بسامد و عبارات خاص بکار رفته در واژگان کاربردی، مینوی اصطلاحات خاصی را بکار می برد و شیوه ی نویسندگی منحصر بفردی دارد؛ از ویژگی های دیگر این مقالات همراه کردن مخاطب با خود در تفهیم مطالب، با طرح سوالات استفهامی است که به صورت ایجابی و برای تاکید مطلب است. مقالات وی هدفمند و دارای بار اطلاعاتی و علمی مفیدی است. نکته ی دیگر، عدم رعایت اصول مقاله نویسی نوین در سال های اول نویسندگی است،که البته در مقالات پایانی وی شاهد رعایت اصول آن ها هستیم، به گونه ای که به جرات می توان گفت مقالات پایانی وی پر بارتر از مقالات ابتدایی اوست. مینوی برای اقناع مخاطب از هر منبع و نقل قولی که مصداق حقیقت است مدد گرفته، به همین علت بندرت در مقالات وی به اشکالات ارجاعی برمی خوریم.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نقدی بر «کلیله و دمنه» به تصحیح مجتبی مینوی

کلیله و دمنه از کتاب‌های بسیار معروف و کم‌نظیر است. این کتاب در عهد ساسانیان از زبان سنسکریت به پهلوی نقل شد و عبدالله بن مقفّع آن را از پهلوی به عربی ترجمه کرد. در عصر نصربن احمد سامانی، ابوالفضل محمّد بلعمی آن را به نثر فارسی برگرداند. رودکی، شاعر معروف، آن را به نظم کشید و کتابی که امروز در دست داریم، از ابوالمعالی نصرالله بن محمّد عبدالحمید است که آن را از کلیلة ابن‌مقفّع در نیمة قرن ششم هجری، ...

متن کامل

ملاحظاتی بر مقاله «آرمان‌گرایی و واقع‌نگری» از مجموعه مقالات تضاد و تعارض در فقه اسلامی

نوئل. جِی. کولسن،[1] شرق‌شناس معروف، نویسندۀ مقالۀ «آرمان‌گرایی و واقع‌نگری در فقه اسلامی» (کولسن، 1956: ص 211) است. او در این مقاله می‌کوشد اثبات کند که فقه اسلامی ماهیتی کاملاً آمان‌گرا دارد، ولی در سده‌های پیاپی ازسوی دولت‌های اسلامی به‌تدریج و به‌ناچار رویکردی عمل‌گرا و واقع‌نگر پیدا کرده است. دیدگاه‌های کولسن را در هفت محور می‌توان تجزیه‌وتحلیل کرد: 1. عمل‌گرایی و آرمان‌گرایی در سیرۀ ف...

متن کامل

نقدی بر «کلیله و دمنه» به تصحیح مجتبی مینوی

کلیله و دمنه از کتاب های بسیار معروف و کم نظیر است. این کتاب در عهد ساسانیان از زبان سنسکریت به پهلوی نقل شد و عبدالله بن مقفّع آن را از پهلوی به عربی ترجمه کرد. در عصر نصربن احمد سامانی، ابوالفضل محمّد بلعمی آن را به نثر فارسی برگرداند. رودکی، شاعر معروف، آن را به نظم کشید و کتابی که امروز در دست داریم، از ابوالمعالی نصرالله بن محمّد عبدالحمید است که آن را از کلیلة ابن مقفّع در نیمة قرن ششم هجری، ...

متن کامل

تحلیل مجموعه کتاب‌های «زبان فارسی» از منظر نشانه‌شناسی فرهنگی

این پژوهش، به تحلیل فرهنگ و آموزش آن در مجموعه کتاب‌های «زبان فارسی»، تالیف صفّارمقدم، می‌پردازد. به این منظور، رویکرد «نشانه‌شناسی فرهنگی مکتب تارتو- مسکو» به عنوان مبنای نظری این پژوهش در نظر گرفته شده و مفاهیم موجود در این رویکرد، نظیر «سپهر نشانه‌ای»، «مرکز و حاشیه» و «متن» و نیز برخی الگوهای ارائه‌ شده برای این رویکرد در زمینه‌ی فرهنگ و تعامل فرهنگی مورد توجه قرار می‌گیرد. در این مقاله، همچ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023